Hur blir vi bra Muslimer?

Hur skall vi dyrka och lyda Gud?

 

Kallelsen till Gud den Allsmäktige måste börja i den rätta ändan. Det är att introducera Gud, och att avslöja sanningen om Hans gudomlighet och hur allt tillhör Honom ensam. Det skall vara en fråga om vi tillber, dyrkar och lyder Gud Ensam eller lyder vi också andra än honom? Han har sänt Profeter för att visa mänskligheten vägen till Honom. Den siste av dessa Profeten Muhammed (fvmh) har beskrivit den väg vi måste följa för att bli Muslimer. En väg som vi kan tycka inte var den enklaste vägen till arabernas alla människors hjärtan.

 Samtliga av Guds Profeter (fred vare med dem alla) har lämnat samma budskap som på arabiska lyder:               ”La ilah illa Allah”,

som ofta översätts ”Det finns ingen gudomlighet utom Allah eller som det står i kristna trosbekännelsen:  ”Ni ska inte ha andra gudar jämte Mig”.

Gud eller Allah har sänt ett antal profeter med Hans meddelande som har varit detsamma till alla Profeter och Budbärare :
´Budskapet till hela mänskligheten har varit detsamma: ”La ilah illa Allah”

Varför har denna lilla mening ett så oändligt inflytande på Muslimens liv?

Vi måste följa Profeten Muhammeds väg (fvmh) steg för steg, för att inte komma vilse bort ifrån Guds väg som Han visade mänskligheten genom sin Profet Muhammed (fvmh).

Idag kan vi läsa oss till allt om Islam vilket de samtida med Profeten (fvmh) inte kunde. Gud sände ner Sin Egen Bok Koranen och skickade Profeten (fvmh) som en lärare åt oss för att vi verkligen skulle förstå Islam.  Det är allmänt känt att han levde och verkade som Profet (fvmh) först i 13 år i Mecka och sedan i 10 år i Medina.

Under de första 13 åren lärde han sina samtida troenden en enda fråga! ”La ilah illa Allah”.

Varför ägnade Profeten Muhammed (fvmh) så lång tid och kraft bara på denna lilla mening i stället för att rätta till alla andra mänskliga problem? Denna välkända enkla fras låter så obetydlig och över en miljard människor uttalar den idag. Tyvärr är det så med oss människor att det som vi vant oss vid tänker vi inte längre på. T.ex. att lära oss att gå när vi små. Det tog oss cirka ett år att lära oss det, men nu tänker vi inte på det längre!

Många av oss tänker därför inte på vad meningen ”La ilah illa Allah” betyder för mig i varje sekund i mitt liv, både i teori och tankar, men framförallt i mina handlingar, sätt att tänka, behärska mig, att vara ett föredöme, att bemöta alla med vänlighet mm. Islam kombinerar ditt sätt att tänka med ditt sätt att praktisera denna lilla fras i praktiken och allt du gör för resten av ditt liv.

Vi Muslimer kan inte ha någon bättre lärare och livsföredöme än vår älskade Profet och Budbärare Muhammed (fvmh). Låt oss följa den väg han använde för att sprida Islam. Profeten (fvmh) hade inspirerats av sin Gud - Allah, hur han (fvmh) skulle gå tillväga. Han (fvmh) lärde sina samtida genom att läsa, recitera och praktisera de verser som Allah hade gett Profeten (fvmh) genom ärkeängeln Gabriel. Dessa verser är de som vi finner i slutet av Koranen och som kallas verserna ifrån Mecka där Profeten Muhammed (fvmh) bodde i början av sitt profetskap.

Profetens (fvmh) samtida hade inte all det material (hadither, fiq och sunnah mm.)  som vi Muslimer idag har! Vad hade de som inte vi har idag? De hade vår älskade Profet (fvmh) men de hade Koranen som uppenbarades stegvis för dem! De fick lära sig ”La ilah illa Allah” stegvis! Det vill säga: Att praktisera, förstå och leva med denna lilla oändligt viktiga mening  i deras liv. Med andra ord de fick lära sig att praktisera och tänka som Muslimer i alla avseenden, vilket tog mycket lång tid, hela 13 år! Profetens (fvmh) samtida lärde sig utan och innan att leva i alla avseenden som Allah vill, på svenska kallar vi detta slarvigt för att DYRKA Allah. Många säger idag att de dyrkar Allah utan att tänka på vad ordet DYRKA EGENTLIGEN BETYDER.
Arabiska var Profetens (fvmh) samtidas modersmål;  de förstod i djupet av deras sinne och hjärta vad meningen betydde! Det var inte bara något som man säger med tungan!

Eftersom alla som idag kallar sig för Muslimer i stora drag känner till vad föräldrar, lärare och andra lärt dem om Islam vill många leva som perfekta Muslimer direkt genom att praktisera sin inlärda kunskap.  Många av oss vill praktisera Islam (fiq)  vi vet hur man gör i teorin, men glömmer att göra det i praktiken!

Vem har skapat oss? Alla Muslimer säger Allah.

Varför har Allah skapat oss?

Allah säger i Koranen i kapitel Adh-Dhariyat (nr 51) vers 56

Jag har skapat de osynliga väsendena och människorna enbart för att de skall  dyrka Mig.

När Allah Själv säger att vi är skapade enbart för att dyrka Honom då måste verkligen "dyrka" Honom i alla avseenden och aspekter av varje sekund i våra liv!

Allah förklarar också hur vi skall dyrka Honom. I Koranen i kapitel Al-An'am (nr 6) vers 162 står det:

[6:162] Säg: "Min bön och all min andakt, mitt liv och min död tillhör Gud, världarnas Herre,

Frågan är då: Lever JAG så här i alla avseenden och i varje sekund av mitt liv?

Detta leder till eftersom Allah har skapat oss och därför vet Han bäst hur vi är skapade och fungerar därför skall vi underkasta oss och lyda Honom i allt.

I Koranen står det i kapitel Al-Kahf

[18:37] Tackar du inte Honom som har skapat dig av jord, därefter av en droppe och till sist format dig till en människa?

Tänker du på detta? Vi kanske ofta glömmer detta och hur vi är skapade och allt här i livet kommer från Honom.

För att lära oss detta måste vi följa den väg som Profeten Muhammed (fvmh) lärde oss. Vi får inte hoppa över några steg på denna Profet Muhammeds (fvmh) väg som vi otåliga människor gärna vill göra!

Gå vidare till sida 2

 

Åter